22 rokov so značkou ANDREA MARTINY©


Spoločnosť AST Design so svojou značkou ANDREA MARTINY © pôsobí na slovenskom trhu už viac ako 20 rokov. Firma a samotná značka si stanovili určité základné zásady a vlastnosti, ktoré ich definujú a za ktorými si v rámci ubiehajúcich rokov stále pevne stoja. Aj vďaka tomu sa značka postupne vyprofilovala a vybudovala si silné postavenie na slovenskom trhu, a neskôr sa vypracovala až na svoju dnešnú, medzinárodnú úroveň. Značka sa prezentuje unikátnym dizajnom, slovenskou výrobou a dôrazným citom pre kvalitu a detail a jedinečnosť.
Ako to však celé začalo? Čo je podstatou doterajšieho úspechu značky ANDREA MARTINY? A aké sú tieto základné zásady a vlastnosti, ktoré značke ANDREA MARTINY © dopomohli vybudovať si silné miesto na trhu a konkurovať čoraz väčšiemu množstvu domácich aj zahraničných značiek? Na tieto, ale aj iné otázky odpovedajú Mgr. Miloslav Baco a konateľka spoločnosti AST Design Mgr. Andrea Stuchlíková.
Dnes je tomu už 22 rokov, odkedy ste spolu začali podnikať prvé kroky k založeniu značky ANDREA MARTINY © . Čo Vás k tomuto kroku viedlo a ako vznikol prvotný plán na založenie vlastnej odevnej značky?
M: Prvý krát sme sa my dvaja stretli ako kolegovia vo firme, ktorá sa zaoberala dovozom rôzneho textilu z ázijských krajín. Počas nášho pôsobenia v tejto firme sme sa stretávali s rôznymi zákazníkmi a navštevovali ich obchody. Popri tom sme si začali uvedomovať, že spoločnosť sa vyvíja a chce už aj niečo iné – niečo výnimočné, čo sa nenájde v každom obchode. Práve to nám vnuklo prvotnú myšlienku skúsiť pripraviť niečo pod vlastnou značkou. Modely, ktoré sa odlišujú a v obchodoch sa bežne nedajú kúpiť. Rozhodli sme sa, že skúsime vytvoriť značku, ktorá bude vyrábaná priamo na Slovensku, a ktorá medzeru na trhu pokryje.
A: Tým, že som sa dlhé roky pohybovala v módnom priemysle, aj keď sa jednalo len o modeling, veľmi ma to ovplyvnilo v tvorbe a profile našej značky. Často som sa stretávala s rôznymi názormi na tvorbu a samotnú výrobu. A hneď od prvej kolekcie sa snažíme o tvorbu pre ženy, koré chcú byť „chick“ a krásne každý bežný deň. Dávame si pozor na jedinečnosť, a vyrábame z každého modelu naozaj malé série. Zároveň sa snažíme, aby v našich kolekciach boli strihy pre všetky typy postáv. Aby si každá žena u nás našla svoj model.
Aj keď je to už skutočne dávno, dokážete nám aspoň zhruba popísať, ako vyzerali Vaše úplné začiatky?
A: Áno, na to si stále veľmi dobre pamätám. Úplne prvá kolekcia, ktorú sme vytvorili, bola kolekcia spoločenských šiat, pretože v 90. rokoch sa naozaj spoločensky žilo. S touto kolekciou sme sa prvý krát predstavili na odevnom veľtrhu Trenčín Mesto Módy v roku 1999. Táto výstava síce svoju najväčšiu slávu zažila ešte o niečo skôr, ale stále ju navštevovali obchodníci a vystavovatelia zo širokého okolia. Pripravili sme si stánok a pod vlastnou značkou uviedli kolekciu týchto spoločenských šiat. Na naše veľké prekvapenie sa obchodníci pri našom stánku naozaj zastavovali a pre našu obrovskú radosť nám uverili, a objednali si od nás prvé kusy.
M: Vzhľadom na to, že sme boli mladí začínajúci podnikatelia boli naše začiatky veľmi ťažké. Nemali sme takmer žiadne finančné prostriedky a všetko sme si robili doslova na kolene – od nákupu materiálu, cez uvedenie do výroby, marketing, až po distribúciu. Celý tento proces pritom prebiehal vo veľmi skromných podmienkach. Dá sa doslova povedať že v pivničných, alebo garážových. Mali sme tam sklad a zároveň kanceláriu. Ale už vtedy sme vedeli, že najdôležitejší je produkt, jeho kvalita a v našom prípade aj m´dnosť. Priestory boli nepodstatné.
Mali ste už na začiatku stanovený presný plán, ktorého sa budete dlhodobo držať, alebo sa značka profilovala postupne s prichádzajúcimi rokmi a naberanými skúsenosťami?
M: Žiadny presne stanovený plán sme nemali, keďže sme nemali takmer žiadne skúsenosti či už v marketingu, obchode alebo distribúcii. Všetko sme riešili skôr intuitívne. Snažili sme sa vyhovieť každej jednej požiadavke a prispôsobiť sa dopytu. Na základe toho sme sa aj postupne vyprofilovali.
A: Jediná filozofia, ktorej sa držíme od úplného začiatku je stará známe obchodná múdrosť „náš zákazník, náš pán“. V tomto duchu sme sa snažili prispôsobiť všetko tomu, aby bol zákazník spokojný. Flexibilnosť, ktorú od začiatku ponúkame, je podľa mňa jednou z našich najväčších zbraní, ktorú používame až dodnes. Veľmi ma teší, že s veľkou väčšinou obchodníkov, s ktorými sme začínali, stále spolupracujeme. Snáď ich nesklameme aj naďalej. Samotné ciele a veľká zodpovednosť však nastúpili až s priberaním nových zamestnancov, ktorí našej novovzniknutej firme a značke AMDREA MARTINY © uverili a spolu s nami ju začali budovať do čoraz väčších rozmerov. Dovolím si povedať, že veľká väčšina týchto ľudí s nami tiež pracuje až doteraz.


Aké boli podľa Vás najväčšie výzvy, ktorým ste počas tejto dlhej cesty museli čeliť?
A: Samozrejme, vždy a pre každého je najväčšou výzvou vyrovnať sa a prekonať konkurenciu vo svojej oblasti. Pre nás to teda bola výzva prekonať niektoré väčšie a zaužívané značky na trhu.
M: Presne tak, jednalo sa hlavne o konkurenciu v podobe lacného tovaru z ázijského trhu, ale aj z tuzemského.
A: Práve čo sa týka samotnej ceny tovaru, táto výzva sa v dnešnej dobre ešte viac prehĺbila, pretože trh je doslova zaplavený lacným tovarom. Avšak my sa práve takejto záplave ďalších kusov snažíme vyvarovať, a pri výrobe a predaji našich vecí sa snažíme vždy postupovať ekologicky. Myslím si, že toto je jediná cesta, pretože trh zaplavený tonami textilu pre našu Zem v konečnom dôsledku spôsobí iba ďalšiu ekologickú katastrofu, tentokrát odvíjajúcu sa z textilného odpadu. Zároveň kladieme dôraz na to, aby sa všetko od materialov, a celý proces prebiehal na Slovensku. Len, ak to naozaj nie je možné, napríklad pri niektorých typoch materialov,ktoré sa na Slovensku nevyrábajú, spolupracujeme len s krajinami z EÚ.
Čo považujete za Vaše najväčšie profesionálne úspechy, ktoré ste postupom rokov dosiahli?
M: Za náš najväčší úspech považujem, že sme na tomto trhu dokázali prežiť už 22 rokov, čo je pri súčasnej konkurencii skutočne ťažké. Ponuka totiž už dlhodobo presahuje dopyt.
A: Ja okrem toho považujem za obrovský úspech aj to, že sme na napriek všetkému ešte stále neuchýlili k praktikám typu výroba niekde v krajinach „tretieho sveta“ a podobne. Stále si držímevlastnú líniu, čo znamená, že vyrábame skôr malé série a stále si držíme zásadu „Vyrobené na Slovensku“. Okrem toho radím za veľké úspechy napríklad aj rôzne ocenenia spojené s naším podnikaním a kvalitou našich výrobkov.
Čo je podľa Vás podstatou toho, že značka ANDREA MARTINY © si už dlhodobo drží stabilné miesto na slovenskom trhu, pričom je schopná konkurovať aj svetovým odevným značkám?
M: Za mňa je to určite kvalita, originalita a malé série oproti obrovským kvantám rovnakého tovaru.
A: Znovu by som rada zdôraznila práve tie malé série. Nestane sa ľahko,že by sa naše zákazníčky náhodou stretli v rovnakých šatách. Dbáme o detaily a pri kolekciách vždy zohľadňujeme všetky typy postáv, ktoré my ženy máme. Výber materiálov je veľmi precízny – väčšinou trvá až pol roka, kým si vyberieme všetky materiály, ktoré v kolekcii použijeme. Zároveň sledujeme nové technológie a snažíme sa ich tiež uplatňovať vo výrobe.


V dnešnej dobe sa Vaša značka teší obľube zákazníkov aj v rôznych zahraničných krajinách. V ktorých krajinách majú dnes zákazníci možnosť kúpiť si niektorý z Vašich modelov, a ktoré boli prvé zahraničné trhy, na ktoré ste začali prenikať?
A: Počas nášho pôsobenia sme sa pokúšali o prienik na rôzne trhy. V dnešnej dobe môžete naše modely nájsť v Českej republike, na Ukrajine, v Chorvátsku, v Slovinsku, v Portugalsku a v Kanade.
M: Úplne prvým zahraničným trhom, na ktorom sme sa ustálili bola Česká republika, hlavne teda vďaka podobnosti našich trhov a skoro nulovej jazykovej bariére.
Postupom času sa Vaša výroba rozdelila na dve divízie – Výrobu dámskej značkovej konfekcie ANDREA MARTINY © a výrobu korporátnych odevov. Čo Vás k tomuto kroku, okrem zvýšenia výrobnej kapacity, viedlo?
A: V prvom rade nás k tomu viedla skutočnosť, že sme snáď jedna z posledných značiek na slovenskom trhu, ktorá drží tkzv. „vývoj“. To znamená, že máme vlastných dizajnérov a každý náš model si tvoríme od úplného počiatku sami. Túto divíziu sme vytvorili, pretože pre tento typ zákazníka, či už sa jedná o banky alebo veľké korporátne firmy, či iné zložky,dokážeme vytvoriť oblečenie šité priamo na nich, od počiatočných návrhov až po konečnú realizáciu.
M: Chceli sme svoje časom nadobudnuté skúsenosti a tzv. „know-how“ ponúknuť aj firmám, ktoré majú záujem o jednotné, alebo uniformové oblečenie pre svojich zamestnancov. Tým, že dokážeme pre našich zákazníkov skutočne pokryť akúkoľvek požiadavku, či už malú , alebo väčšiu, by bola škoda to v tomto odvetví neskúsiť.
Aké máte plány do budúcnosti? Aký ďalší dôležitý medzník by ste chceli ako firma prekonať?
A: Určite by sme radi prenikali na stále nové trhy a veľmi radi by sme posunuli povedomie o našej značke na vyššiu, až globálnu úroveň. Nestratiť našich zákazníkov, a novým ukázať, že spolupráca s nami je dobrá voľba.
M: Presne tak. Aj napriek tomu, že sa nám už podarilo sa do určitej úrovne presadiť napríklad v Kanade, radi by sme oslovili zákazníkov aj iných veľkých trhov možno aj pomimo Európskej Únie. Okrem toho by sme veľmi radi viac oslovili aj mladé generácie žien, ktoré sa v dnešnej dobe stále čoraz viac sústreďujú práve na lacné alternatívy a tzv. „rýchlu módu“.
No Comments